andershallgren.blogg.se

"Eftertankar" av Hundpsykolog Anders Hallgren

Kommentarer

Postat av: Lovisa

Publicerad 2016-03-02 16:58:47

Hej Anders!
Jag har äntligen fått upp ögonen för den här metoden utan koppel ryckningar. Men jag är väldigt förvirrad då jag inte riktigt förstår den, hittar aldrig någon bra information om hur den fungerar.
Jag har en hund på 6 år som är min första hund, jag var 13 år när jag skaffade honom. Det jag fick lära mig då var att rycka i kopplet och ryta och ”skrika” på hunden. Har alltid tyckt att det är hemsk men det var ju det enda råd jag fick, och som ”barn” förstod jag inte bättre. Man litar på att vuxna kan allting. Vissa ville att jag skulle dra hårade och andra lite lättare. Ser att min hund kryper ihop och tillslut slutar han att lyssna på mig och totalt ignorerar mig. Vilket jag fullt förstår.
Under senare tid gick jag en kurs då man endast skulle locka till sig hunden och lära ut rätt beteende. Tråkigt nog försvann hon och kursen slutade. Sedan dess har jag varit helt förvirrad och vilsen hur jag ska göra. Jag försöker att ta bort mitt dåliga beteende att rycka i kopplet så fort hunden för något jag inte vill. Men det blir svårare och svårare då jag går i skolan och har en kurs som heter träning av hund, då vi får lära oss rycka hårt i kopplet så fort hunden gör fel eller något oönskat. Jag vill argumentera emot läraren men det är svårt då jag inte har mycket kunskap om den ”positiva” metoden.
Vill lära om mig själv och träna på ett snällt sätt, vill inte göra fel och skada hunden. Och ursäkta mig för stavfel, rörig text och lång kommentar.

Svar: Hej Lovisa,Det är inte lätt när olika personer säger olika saker, är man dessutom ung och tjej är det säkert ännu svårare. Det är bra att du själv har tagit ställning - det är det allra viktigaste. Nästa steg, att hitta instruktörer som passar dig, bör inte vara så svårt. Det finns numera fler instruktörer som utbildas i positiv träning och alltså har "hundsnälla" kurser än den "gamla skolans" tränare, till exempel Hundutbildningsgruppen och Hundens Hus. Många mindre, privata utbildningar finns också. Den lärare som du nu går för kan du hälsa från mig att hon/han ska lyssna på önskemål från sina elever. Vill man inte vara hård och riskera att skada sin hund så ska det respekteras.
Vänlig hälsning,
Anders
Anders Hallgren

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anders Hallgren

Hundpsykolog, psykolog, fil. lic. Anders Hallgren anses vara världens första hundpsykolog. Han har vigt sitt liv åt att hjälpa problemhundar. Hans koncept var banbrytande. De innovativa, mjuka och positiva träningsmetoderna som han en gång introducerade används nu över hela världen. Att hundar behöver mental aktivering var en viktig milsten redan på 1970-talet. Hallgren har skrivit 31 böcker om hundars problem, träning och beteende. Böckerna har översatts och givits ut i många länder. Han är en eftersökt föreläsare och lärare i hundpsykologi. Läs mer om föreläsningar och beställ böcker via hemsidans länk. *** OBS! På grund av tidsbrist kan Anders Hallgren kanske inte alltid svara på kommentarer eller frågor om hundproblem. Han hänvisar istället till hundutbildningsgruppens hundpsykologer, som kan referera till en hundpsykolog närmast din ort. Se www.hundutbildningsgruppen.se PS. GLÖM INTE ATT UPPGE DIN MEJLADRESS NÄR DU LÄMNAR EN KOMMENTAR PÅ ETT BLOGGINLÄGG. Ibland väljer Anders att svara dig privat, och det går inte utan en mejladress.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela