andershallgren.blogg.se

"Eftertankar" av Hundpsykolog Anders Hallgren

Nyckeln till lycka - Ny bok av Anders Hallgren

Publicerad 2016-07-29 13:23:00 i Allmänt,

 
 
Nyckeln till lycka
Att motverka social stress hos hundar
Av Anders Hallgren
AH Books 2016
 
Den här boken förklarar varför det är så viktigt med vänlighet i vår relation till hundar. Hunden har i sitt arv från det vilda fått med sig minst femton olika beteenden och signaler för att kunna hålla ihop gruppen och fungera så bra som möjligt tillsammans. Vilda rovdjur som har bra inbördes relationer är bra på att samarbeta. Det innebär att jakten blir effektivare och därmed ökar chanserna att överleva. Det är så viktigt med starka sociala och emotionella band mellan individerna i en grupp, att deras överlevnad hänger på det.
   Att hunden lever med oss och inte behöver skaffa mat själv har inte kunnat ändra på de här instinkterna att vilja ha en vänlig stämning i sin "flock". Hundens flock är du och familjens övriga medlemmar. Genom att ta hänsyn till hundens naturliga behov av sammanhållande beteenden kan du undvika att den upplever social stress och ni kan fungera harmoniskt tillsammans.
 
 
Köp boken via webbsidan www.andershallgren.se eller gå direkt till den här länken: http://www.bokus.com/bok/9789163906169/nyckeln-till-lycka-att-motverka-social-stress-hos-hundar/
 
 

Kommentarer

Postat av: Kjell Ekeberg

Publicerad 2017-03-02 22:54:36

Tack för en intressant bok. Jag har läst flera av dina böcker, den första var Lyckliga lydiga hundar som jag läste i slutet av 70-talet.
Nackdelen med dina böcker är att det är vi som tycker som du som läser dem. Hur gör du för att nå ut till de som fortfarande förespråkar hårda metoder mot hundarna?

Svar: Tack, det här är verkligen tiotusenkronors-frågan. Man får helt enkelt stå på barrikaderna och skrika så högt det går. Numera måste man ju även överrösta de hundprogram som visas i TV - och det är inte lätt. Men det är bara att kämpa på. Ett bra sätt är också genom sociala medier. Jag hoppas att alla andra "mjukisar" kämpar på och försöker få så många som möjligt att reagera. Det är ju inte så att det "mjuka" förhållningssättet bara är åsikt hos oss som är rädda om våra hundar - det är ju vetenskapligt bevisat genom forskning att det är det mjuka och naturliga som är det etiskt korrekta sättet i en relation med djur. Att vara snäll skapar inga problem, som en del tycks vilja framhålla. Jag skrev om det här i min bok "Etik och Etologi" och har fått positiva kommentarer från mer auktoritära hundtränare som säger att de har börjat tänka om.
Anders Hallgren

Postat av: Åsa, HUNDraelvan

Publicerad 2017-09-12 17:59:33

Ännu en superbra bok! Har använt den vid flera vardagslydnadskurser.
Tack! <3

Postat av: Carina

Publicerad 2017-10-07 15:00:19

Bästa Anders
Jag har har fått äran att träffa dig en gång - med min dåvarande hund, underbara Samojedhannen ,Cosby!
Jag har därefter haft två härliga vovvar till, blandrastiken Charlie och en av hennes 5valpar Mini. De två senare tog jag självklart med mig hem till Sverige då det precis blivit borttaget det där med karantän. Då flyttade jag hem igen, efter nära 15år i Grekland. Griffon och terrier sade veterinären på Rhodos att Charlie var, och så fick hon då valpar med en vit lurvig pudel. Ljuvliga vovvar alla tre kan jag lova. Och det TACK VARE DIG OCH DINA BÖCKER JAG LÄSTE. TUSEN TACK!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anders Hallgren

Hundpsykolog, psykolog, fil. lic. Anders Hallgren anses vara världens första hundpsykolog. Han har vigt sitt liv åt att hjälpa problemhundar. Hans koncept var banbrytande. De innovativa, mjuka och positiva träningsmetoderna som han en gång introducerade används nu över hela världen. Att hundar behöver mental aktivering var en viktig milsten redan på 1970-talet. Hallgren har skrivit 31 böcker om hundars problem, träning och beteende. Böckerna har översatts och givits ut i många länder. Han är en eftersökt föreläsare och lärare i hundpsykologi. Läs mer om föreläsningar och beställ böcker via hemsidans länk. *** OBS! På grund av tidsbrist kan Anders Hallgren kanske inte alltid svara på kommentarer eller frågor om hundproblem. Han hänvisar istället till hundutbildningsgruppens hundpsykologer, som kan referera till en hundpsykolog närmast din ort. Se www.hundutbildningsgruppen.se PS. GLÖM INTE ATT UPPGE DIN MEJLADRESS NÄR DU LÄMNAR EN KOMMENTAR PÅ ETT BLOGGINLÄGG. Ibland väljer Anders att svara dig privat, och det går inte utan en mejladress.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela